De start van de opnieuw versnelde boostercampagne bij de 25 regionale GGD’en is sinds woensdag in volle gang, maar vraagt ook om geduld en medewerking van iedereen. Het landelijke callcenter van GGD GHOR Nederland heeft te maken met een extreme piekbelasting, waardoor het telefonisch maken van een prikafspraak moeilijk is. 

Woensdag ging het om bijna 1 miljoen oproepen en de drukte houdt aan. Daarom herhaalt de koepelorganisatie GGD GHOR Nederland de oproep om zoveel mogelijk online een prikafspraak te maken. Dat kan omdat er nu meer tijdslots beschikbaar zijn. “Het is goed om te zien dat veel mensen een boosterprik willen krijgen, want dat is nodig tegen de omikronvariant. Maar, we roepen opnieuw op om oudere familieleden, buren of kennissen te helpen met het maken van een online afspraak als ze zelf geen ervaring hebben met internet”, zegt de koepelorganisatie.  
 
Daluren 
Mensen die aangewezen zijn op de telefoon voor het maken of wijzigen van een afspraak roept de koepelorganisatie op om vooral in de daluren te bellen. Vanaf de lunchtijd is het doorgaans relatief minder druk op de afsprakenlijn. Maar, ook dan staan mensen nog wel even in de wacht. GGD GHOR Nederland vraagt mensen om niet op de herhaaltoets te drukken bij het bellen, dit houdt lijnen bezet en zorgt voor een zware belasting van de callcenters. De drukte bij de callcenters heeft ook te maken met de beschikbare mensen achter de telefoonlijnen. De callcenters die werken voor GGD GHOR Nederland werven continu mensen. Wanneer mensen beginnen op een callcenter volgen ze een training die ook de nodige tijd in beslag neemt.

Prikafspraken 
Veel mensen willen graag zo dichtbij mogelijk hun boosterprik krijgen. Dat is helaas niet altijd mogelijk. De GGD’en werken nog hard aan het opzetten van nieuwe priklocaties en het uitbreiden van de capaciteit van bestaande priklocaties. Zo voert een aantal GGD’en lokaal overleg met eigenaren en beheerders van gebouwen als sporthallen en evenementenlocaties om deze nieuwe priklocaties zo snel mogelijk in te richten en te openen. Ook worden medewerkers geworven en getraind voor de nieuwe en bestaande priklocaties. 
 
Door het openen van nieuwe locaties en uitbreiden van capaciteit van bestaande locaties komen er snel nieuwe tijdslots voor online-prikafspraken bij de regio, waarmee mensen meer prikafspraken kunnen maken in de buurt. Het loont daarom om geduld te hebben bij het maken van de online afspraak. Waar vandaag nog alleen een prikafspraak verder weg gemaakt kan worden, kan dat morgen dichter bij huis zijn. Online aanmelden kan op www.coronavaccinatie-afspraak.nl De site www.uitlegprikafspraak.nl legt uit hoe mensen online een afspraak kunnen maken.