Het is vanaf maandag 27 december tijdelijk niet mogelijk om bestaande vaccinatie-afspraken te verzetten. Op deze manier heeft het callcenter van GGD GHOR Nederland extra tijd om nieuwe boostervaccinaties in te plannen voor ouderen, zodat zij eerder aan de beurt komen.

Groot deel telefoongesprekken gaat over verzetten van afspraken
Op dit moment gaat 40% van alle telefoongesprekken bij de Landelijke Vaccinatie Afsprakenlijn over het annuleren of verplaatsen van afspraken. Dit was eerder nog 15%. Deze enorme toename van telefoontjes heeft een grote impact op ouderen die alleen telefonisch een afspraak kunnen maken.

Verzetten heeft impact op kwetsbare mensen die moeten bellen
Mensen verzetten hun afspraak om verschillende redenen. Bijvoorbeeld omdat het moment niet schikt, of omdat zij hun boosterafspraak willen vervroegen. Het gebeurt ook dat mensen al een booster hebben gekregen van de huisarts en de afspraak willen annuleren. Helaas zijn mensen die minder digitaal vaardig zijn hierdoor minder snel aan de beurt. Vaak zijn dit ouderen – en dus de meest kwetsbaren. Het kan ook gaan om mensen die geen DigiD hebben en dus uitsluitend telefonisch een afspraak kunnen maken.

Door tijdelijk afspraken niet telefonisch te verzetten, heeft het callcenter de mogelijkheid om ouderen extra te benaderen om een afspraak te maken – als zij dit nog niet hebben gedaan. Of om in bepaalde regio’s de boosterafspraken voor kwetsbare senioren te vervroegen.

Verzet uw afspraak niet
We vragen de komende tijd het begrip, de solidariteit en de flexibiliteit van alle inwoners van dit land. Wellicht moeten sommigen iets verder reizen om ervoor te zorgen dat anderen sneller een boosterprik krijgen. Misschien is het tijdstip niet handig of is het vervelend dat een andere afspraak niet kan doorgaan. Desondanks toch deze oproep: heeft u een afspraak voor een booster, kom alstublieft. Verzet uw afspraak niet. GGD GHOR doet er intussen alles aan om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk een boostervaccinatie aan te bieden.

Wat als u echt niet kunt?
Vanaf maandag 27 december is het dus tijdelijk niet mogelijk om een afspraak te verzetten. Mocht u écht niet op de afspraak kunnen komen, bijvoorbeeld omdat u corona heeft of vanwege een uitvaart, annuleer dan uw afspraak via het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer. U kunt daarna online een nieuwe afspraak maken. Hou er dan wel rekening mee dat u mogelijk pas later aan de beurt bent voor een booster.

Hulp bij online afspraak maken
Voor sommige mensen is het lastig om een online afspraak te maken. De bibliotheken helpen hierbij. Ook vragen wij iedereen in Nederland om ouderen of minder digitaal vaardige mensen te helpen. Hiernaast is er een uitlegfilmpje gemaakt.